29/11/2020

חוק חדלות פירעון

קיימות אפשרויות לחלוקת החוב לתשלומים או לקביעה של הסדר עם הנושים שלכם שכדאי להכיר. במאמר זה נדבר בהרחבה על תהליך פשיטת הרגל ונכיר כמה מהמושגים החשובים שתפגשו בדרך ליציאה מה"בור" הכלכלי.

עד לתקופה האחרונה בה החלה רפורמת פושטי הרגל, המדינה הטילה קנסות כבדים על חייבים על מנת להעניש ולהרתיע אחרים מכניסה לחובות שאינם יכולים לשלמם. ביוזמת שרת המשפטים דאז איילת שקד החלה רפורמה החל מאמצע ספטמבר שתשנה את הדרך בה מטופלים תיקי הוצאה לפועל. שינוי המתבצע במסגרת "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי" ששמו מעיד עליו שנועד לסייע לחייב לשקם את מצבו הפיננסי ולצאת מהחוב.

ההליך הישן של פשיטת רגל

על מנת לפטור חייב מחוב על פי ההליך הישן, תיקי ההוצאה לפועל היו מגיעים לפתחם של בתי המשפט המחוזיים. סחבת ארוכה ועלות גבוהה של מערכת משפט עם בירוקרטיה איטית הפכו את חייהם הן של החייבים והן של הנושים לקשים יותר. עבור החייבים מחיקת חובות בהוצאה לפועל קלה יותר מאשר מחיקת החובות תחת כתלי בית המשפט. למרבה המזל ההליך השתנה וכעת יש אפשרות לבצע מחיקת חובות בהליך מזורז.

ההליך החדש של פשיטת רגל

לאחר בחינה מדוקדקת של השפעת החובות בהוצאה לפועל על אנשים רבים החלה רפורמה בבתי המשפט בכל הנוגע לטיפול בחדלות פירעון ופשיטות רגל. אחד מהשינויים הבולטים ברפורמה החדשה הוא שגם רשמי הוצאה לפועל יכולים להעניק "הפטר חובות"עליו נרחיב בהמשך. עד כה פעולה זו שהייתה נתונה לסמכות שופטי בית המשפט המחוזי דרשה הליך משפטי יקר וארוך וכעת ניתן יהיה לקבל את ההפטר בקלות רבה יותר. ההנחה העומדת בבסיס שינוי זה היא העובדה כי אותם חייב נמצאים במילא בהליך בהוצאה לפועל מול הרשם ואין טעם לבזבז את זמנם של שופטי בית משפט השלום על חובות בסכומים קטנים יחסית.